Projektový manažment na farme? Aj to je u nás možné!
Program našich detí v DOBROdružstve je postavený na základoch, ktoré na začiatku 20. storočia v Taliansku postavila Mária Montessori. Jej prístup a materiály využívame vo všetkých trojročiach a prinášajú našim deťom i nám veľké pochopenie sveta okolo nás, radosť z objavovania a učenia sa.
Naša vzdelávacia skupina sa rozrastá a prvý rok máme i dostatočne veľkú samostatnú skupinu adolescentov vo veku 12 až 15 rokov. Tento vek je veľmi citlivým obdobím na sebapoznávanie. Mária Montessori ho definuje ako náročné obdobie psychických a fyzických zmien, ktorým je potrebné prispôsobiť aj samotné vzdelávanie. Deti sa v tomto období potrebujú naučiť samostatne myslieť, pracovať a uplatniť sa vo svete dospelých, do ktorého malými krokmi vstupujú.
Mária Montessori vyzdvihuje potrebu nadobúdania schopností pre ďalší pracovný život adolescentov. V podmienkach a období, v ktorom žila, bola práca na farme súčasťou života detí a dospelých a preto vzdelávanie adolescentov presunula práve na farmu. Deti mali priestor vyskúšať si prácu, ktorá ich môže po škole živiť, priučili sa zodpovednosti za svoje okolie a čelili výzvam, ktorý skutočný život prináša. Na farme sa deti učia nielen práci a starostlivosti o pôdu, zvieratá a seba navzájom, ale aj ekonomickej nezávislosti, keďže produkty svojej práce môžu predávať. V dnešnom svete sa farma nemusí zdať ako najlepšie riešenie. Preto mnohé Montessori školy, ktoré ponúkajú adolescentný program, vytvárajú vlastný hybridný program. Pre hybridný program sme sa rozhodli i v našom DOBROdružstve.
Ak by ste sa o adolescentnom vzdelávaní chceli dozvedieť viac, odporúčame tento podcast: Montessori Adolescence (Teenagers), with Paula Lillard Preschlack
Ako to teda u nás funguje?
Štyri dni naši adolescenti trávia v priestore OZ a piatky trávia na farme. Pracujú na základe rozvrhu, ktorý je prispôsobený ich individuálnym potrebám. Program je zameraný na umenie, vlastnú tvorbu a vedy prostredníctvom experimentov z oblasti fyziky a chémie. Dôležitou súčasťou sú aj cudzie jazyky.
Piatky patria práve životu na farme podľa vzoru Márie Montessori. Prostredie farmy nám však ponúka široké možnosti, ako deťom vieme umožniť nadobudnúť sociálnu a ekonomickú nezávislosť. Celé fungovanie farmy je v ich rukách pod minimálnym dohľadom dospelých. V rámci bežných činností si okrem zručností, ktoré potrebujú na udržanie farmy v prevádzke, osvoja základy projektového manažmentu, tvorby rozpočtov, balansovania medzi príjmami a výdavkami, marketingu, cenotvorby. Dozvedia sa viac o zákazníckom správaní, konkurenčnom prostredí či legislatívnych podmienkach fungovania. Ich úlohou je zabezpečiť chod farmy, naplánovať aké plodiny v akom období a kde zasadia a ako sa o ne starať, aby im v konečnom dôsledku priniesli želaný zisk ich predajom na miestnom trhu. V celom tomto kolobehu bude mať každý svoju úlohu, zodpovednosť, povinnosť a slovo. Bude fungovať sám za seba, za svoj tím a za celú komunitu.
Veľmi sa tešíme a sme zvedaví ako sa deti vysporiadajú s novými výzvami, ktoré im prinesie čas strávený na farme. Prvý deň už majú za sebou. Ako ho prežil Adam si môžete prečítať v jeho blogu.
Nakoniec netreba zabudnúť, že celý tento projekt by sa neuskutočnil bez intenzívnej spolupráce s Jolly Home School v Pezinku, vďaka ktorým si môžu aj naši adolescenti vyskúšať niečo nové.
Prvý deň na farme
Deň sa začal nástupom na autobus, všetko išlo dobre a hladko, dokedy som nemal na autobus nastúpiť ja. Nebudem to doslovne opisovať (veď kto by sa naplno vyjadril k svojej chybe?) ale niečo tu aspoň stručne napísať musím. Celé sa to zbehlo asi nejak takto:
Čakal som na zástavke a tu zrazu sa objavil autobus. Povedal som si že keď tam uvidím niekoho zo školy tak naň nastúpim. Ale ako sa dalo očakávať, nikoho som nevidel. Evku (učiteľku, ktorá tam bola s nami) som si všimol až keď začala búchať na sklo. Vtedy som si povedal: „Dofrasa! Čo budem robiť? Asi mi neostáva nie nič iné, ako ísť domov a zvyšok dňa iba chillovať, čítať si, ísť niekam na prechádzku alebo prípadne pozerať telku alebo si zahrať nejakú videohru. Našťastie Evka stihla povedať vodičovi, aby zastavil a ja som sa bezpečne nalodil. Ďalej sa „nalodili“ Ondrej a Maroš (bez problémov) a keď sme vystúpili z autobusu čakali nás aj Nela s Leonom. V Jolly School nás uvítali drobným pokrmom ako piškóty, pistácie a sušené hrozienka. Po jedle sme si zahrali pri kruhu hru a potom nám Mike prednášal naše plány na uskutočnenie farmy. Po tom sme išli pracovať. Ja s Marošom sme dávali s vidlami vyschnutú trávu do kompostu (neskôr sa k nám pridal aj Kubo). Ostatní ju dávali na kopu odkiaľ ju mohol Leon s fúrikom zobrať k nám.
Po drine sme mali prestávku, pri ktorej nám deti s Jolly School ukázali ich zip line. Všetci sme si ho postupne vyskúšali.
Po prestávke sme sa rozdelili pomocou losovania do troch skupín. Každá dostala určité úlohy, ktoré sa budú týkať jednotlivých plodov. Prvá si zobrala na starosti jablká, druhá jahody a tretia kvety. Po losovaní sme si sadli za stôl a každý povedal, čo by mu pomohlo, aby sme sa cítili lepšie. Ja som napríklad navrhol, aby sme mali na farme lepšiu loptu na futbal. Ostatní súhlasili. Potom sme zamierili ( tentokrát bez problémov) na autobusovú zástavku, aby sa všetci mohli dopraviť domov.
The end