Náš príbeh
Na začiatku našej cesty stálo hľadanie priestoru pre naše deti, kde by boli spokojné, mohli sa tvorivo vzdelávať a my s nimi. Chceli sme priestor, ktorý by poskytoval nielen učenie, ale aj hodnotové vedenie a miesto pre komunitu. Návrh detí znel: “tak si taký založme!“ A tento červík mi v hlave vŕtal tak dlho, až sa myšlienka stala skutočnosťou. Vďaka podpore a pomoci kamarátov - učiteľov sme sa do toho pustili a založili OZ!
Prečo DOBROdružstvo existuje?
DOBROdružstvo vytvára slobodný, tvorivý a bezpečný priestor, kde sa deti a študenti rozvíjajú pomocou skupiny a zároveň v nej objavujú svoje individuálne dary.
Kam DOBROdružstvo smeruje?
Tvoríme svet, v ktorom hoci sme každý iný, hľadáme a budujeme to, čo nás spája.
ČO DOBROdružstvo prináša ľudom?
Vytvárame bezpečný priestor pre ľudí, kde môžu spolu rásť a inšpirovať sa navzájom.
Na základe čoho robíme v DOBROdružstve svoje každodenné rozhodnutia aj v tých
najzložitejších situáciách?
V Dobrodružstve budujeme svet, kde ľudia žijú autenticky, kde sa na výzvy hľadajú riešenia a kde existuje vôľa budovať pozitívnu zmenu v sebe, komunite a spoločnosti.
CIELE občianskeho združenia DOBROdružstvo
1. Vzdelávanie detí a študentov
2. Charakterový rozvoj detí a študentov
3. Budovanie komunity
ZÁSADY DOBROdružstva:
Deti a študentov:
1. plnohodnotne vzdelávame a rozvíjame po všetkých stránkach v rešpektujúcom prostredí
(akademicky, charakterovo, sociálne, fyzicky)
2. učíme budovať kamarátske vzťahy prostredníctvom hier, pobytov vonku a zdieľania radosti
3. podporujeme v samostatnom myslení a praktickom využívaní vedomostí realizáciou projektov,
pokusov, tvorivým písaním, blogovaním, scenármi a esejami
4. vedieme ku kritickému a tvorivému mysleniu, kde vnímanie súvislostí a pracovitosť sú viac ako
výsledky testov
5. trénujeme v zručnostiach efektívnej komunikácie, tímovej spolupráce, flexibilite, time manažmente, rozvíjame ich trpezlivosť, toleranciu a pozitívny prístupu k životu
6. necháme objaviť svoje talenty a spoločne ich rozvíjame, prihliadame na ich individuálne potreby
7. hodnotením motivujeme, pomáhame im definovať cieľ a pobádame k jeho dosiahnutiu
PLÁN:
1. Vzdelávanie
- Montessori metodika - vedenie k zvedavosti, hlbokému poznaniu a pochopeniu, možnosti robiť chyby a opraviť ich, vlastnej motivácii učiť sa
- Hejného metóda na matematike
- Jazyky - angličtina, nemčina
- Umenie, hudba, literatúra, filozofia - krúžky, návštevy galérií, príprava divadla, literature circles, čítanie textov - premýšlanie a diskutovanie o nich
- Vedy - spoznávanie sveta aj seba samého cez pokusy, postulovanie videného, overovanie poznatkov pozorovaním
- Praktické zručnosti - kaviareň, farma, dielňa, záhrada, zapájanie profesionálov z rôznych oblastí formou workshopov - kontakt s reálnym svetom (výpravy)
- Fyzická zdatnosť (výpravy, šport, výlety)
2. Charakterový rozvoj
- Cnosti – vnímame ako vrodené každému človeku, treba ich však používať aby mohli žiariť. Alfa a Beta - mesačne 1 cnosť - od nich sa odvíjajúce správanie v skupine
- Mentoring - Gama - zvnútornenie hodnôt podporujúcich dôstojnosť človeka, rozpoznanie záujmov, talentov a plánovanie ako ich ponúknuť svetu
- Budovanie samostatnosti, vôle, zodpovednosti voči sebe, komunite a svetu okolo
- Dobrovoľníctvo
3. Komunita
- Bezpečné prostredie - prijatie - jasné pravidlá, hranice, podpora vzťahov, kde každý má svoje miesto, je dôležitý a potrebný, zároveň je pre nás dôležité fungovanie skupiny ako celku - potreby skupiny a jednotlivca sú v rovnováhe
- Plné spoločného DOBRdružstva aj vo forme opekačiek, výprav, ..., kde zažívajú stretnutie, prijatie, podporu, dialóg, hľadanie pravidiel a riešenia konfliktov (kruhy)
- Priestor na osobný a akademický rozvoj
- Priestor pre kreativitu - realizáciu nápadov
- Porady - sú akoby Kruhy pre učiteľov
- Konzultácie - priestor pre dialóg s rodičmi
- Spoločné aktivity - opekačka, splav, lyžovačka, piknik, divadlo, brigády - miesta stretnutia a lepšieho spoznania sa